emtonight I'm swimming to my favourite island/em, Tusche / Papier, Installationsansicht
empost adolescence/em, Tusche / Papier, 3-teilig embr //em
empost adolescence/em, Detail
Ausstellungsansicht (vorn: emplug/em von Henning Tilp) - Wand: Stefan Marx Aquarelle
Ausstellungsansicht - Wand: Stefan Marx Malerei
post adolescenceem, Detail/emembr //em
Stefan Marx
.. und vor allem mit der künstlerischen Praxis von Stefan Marx. Sein vorrangiges Medium ist die Zeichnung, die sich in ganz unterschiedlichen Kontexten manifestieren kann. So entstehen neben klassischen Blättern auch Plattencover, T-Shirts, Skateboards oder kleine Magazine, die der Künstler in Eigenregie und mit einfachen Mitteln produziert und herausgibt.
Die Zeichnungen sind spontane Skizzen seiner Beobachtungen des täglichen Lebens. Marx’ Arbeiten sind geprägt von einer doppelten Textur. Sie werden getragen von einer dynamischen Unmittelbarkeit und schroffen Ästhetik, die mit ironischen Untertönen unterlegt sind. Signifikanterweise aber teilen sich die beiden nicht in unterschiedliche Aussagen auf, sondern bleiben einander stets verbunden und bilden eine Einheit. Die Zeichnungen, T-Shirts, Magazine und Aquarelle sind Ausdruck von Erfahrungen und Momenten des Alltäglichen, die mit einer kritischen Distanz bearbeitet werden, sich selbst aber immer auch als Teil desselben Alltäglichen akzeptieren.
So hebt seine Praxis traditionelle Grenzen auf unterscheidet nicht zwischen Straßen- und Hochkultur, freier und angewandter Arbeit. (Text: Kunstverein Hamburg)
Stefan Marx’ visual language requires no knowledge of art or cultural history, no acquaintance with subjects, principles of composition, or allegorical content: what is needed is an open mind for the multifarious perspectives of narration. Individual associations can differ, feeding from broadly ranging sources, from the world of the media to everyday life. The exhibition project thus enables visitors to contribute and participate on an equal footing. This is an example of a democratic visual language, a general and open offer primarily conveyed in narrative form. This language and installation, which closely combine various drawing and sculptural elements, have a fundamentally mediating thrust: individual scenes are linked to form a pictorial “text,” which does not necessarily say everything but whose interstices can be filled in associatively to constitute a story by bringing in the person of the viewer. The pictorial understanding innate to the project thus encapsulates the pretensions of institutions concerned with communicating art and bridging the gap between art production and the public, and which seek to play a pro-active, formative role in a continuously changing society.(Text: Kunstverein Hamburg)
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Publikationen:
- 2007 I Wait Here For You Forever as Long as It Takes, (Nieves, 2007, Book)
- 2007 About Streetdrawings with MILK, FUME, CBS, GRAFFITILOVESYOU
- 2006 I'm Starting To Feel Okay, (Nieves, 2006, Book)
- 2005 forever together, (lousy livinpress, 2005, drawings by Stefan Marx)
- 2004 Lousy Livincompany 04, (lousy livinpress, 2004, drawings by Stefan Marx)
- 2004 Lousy Livincompany 05, (lousy livinpress, 2004, drawings by Stefan Marx)
- 2004 Other mamas have also beautiful daughters, (Nieves, 2004)
- 2004 Streetlogos, (Thames and Hudson, London, from Tristan Manco)
- 2004 Languages de Rue 2, (Graff IT Productions, Paris)
- 2004 The Art Of Rebellion, (Publikat Verlag, by C100)
- 2003 Lousy Livincompany 03, (lousy livinpress, 2003, drawings by Stefan Marx)
- 2003 I'm a bad guitar player, but i love to do it.
- 2003 Its a good thing to do (lousy livinpress, 2003, drawings from London by Stefan Marx)
Ausgewählte Arbeiten
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